بستنی ها به ۲ گروه شیری و یخی تقسیم می شوند

انواع بستنی :
در کل بستنی ها به ۲ گروه شیری و یخی تقسیم می شوند. در بستنی های یخی از اسانس ها و رنگ های خوراکی و شیرین کننده ها استفاده می شود که انواع میوه ای و لواشکی و … هم از همین نوع هستند. اما بستنی هایی که از شیر تهیه می شوند، خودشان باز به ۲ دسته تقسیم می شوند؛ یکی انواع کارخانه ای و دیگری انواع سنتی که داخل مغازه ها تولید می شود. البته در این بستنی ها از شیر خشک استفاده می شود و عیبی که این بستنی ها دارند، مربوط به افزودنی های آنهاست، زیرا انواع اسانس های شیمیایی که باعث خوش رنگی و خوشبویی بستنی هاست به آنها اضافه می شود. از طرفی افزایش نگهدارنده ها در اندازه های زیاد برای سلامت مضر است اما اگر این بستنی ها حداکثر دو بار در هفته مصرف شوند، ضرری متوجه سلامت شما نخواهد بود.

بستنی هایی که با نام سنتی و با زعفران و خامه درست می شوند به شرطی که واقعا زعفران داشته باشند، خوب هستند اما بعضی بستنی فروشی ها از گل رنگ استفاده می کنند. گل رنگ نسبتا سمی است و مصرف زیاد آن برای سلامت بدن مضر است اما زعفران که خود یک ادویه آنتی اکسیدان است، ارزش غذایی هم دارد و برای بدن مفید است.

در مورد شیر و خامه هایی که به بستنی های سنتی اضافه می شود، اگر پاستوریزه باشد، قاعدتا مشکلی نخواهد بود اما اگر محل تولید و نحوه نگهداری این مواد بهداشتی نباشد، این بستنی ها تبدیل به منبع غنی آلودگی میکروبی می شوند و ممکن است سموم موجود در آن باعث ایجاد مسمومیت همراه با استفراغ، دل پیچه، سردردهای شدید و تهوع شود، پس در انتخاب تان دقت کنید.
همان بستنی هایی است که به جای شیر با ماست تهیه شده اند. در واقع پایه بستنی ماستی!تولید به آن استارترهایی که ماست تولید می کنند، می افزایند و دیگر مواد لازم برای مخلوط بستنی مانند شکر، چربی، مواد پایدارکننده و طعم دهنده ها را هم به آن اضافه می کنند.

در سال های اخیر ماست بستنی نیز به گروه بستنی ها اضافه شده است. ماست بستنی جزو گروه لبنیات، البته با کمی تغییرات شیمیایی است که خواص بسیار مفید و فراوانی هم دارد. این بستنی، علاوه بر اینکه ترکیب های شیر را دارد، طی فرآیند تولید، غلیظ تر هم شده است و شاید بتوان تنها اشکال آن را کالری بالایش دانست.

ارسال کننده: علی فاضل
تعداد بازدید: 5737
منبع:
عضویت در بانک اطلاعاتی بستنی نعمت
بستنی میوه ای نعمت